Založ si blog

Čo bude? Ako bude?

V týchto dňoch si prakticky každý príčetný človek u nás a asi aj na celom svete kladie nástojčívé priamočiare otázky.
Čo bude? Ako bude, keď toto skončí?
Mnohí sa tieto otázky pýtajú aj ďalších ľudí navôkol, o ktorých si myslia, že by to mohli či mali vedieť, že je to v ich zodpovednosti, je to ich povinnosť to vedieť, majú na to schopnosti. Že to skrátka musia vedieť.

Tak teda, ako bude, keď toto skončí?
Z toho, čo vidím, čítam, počujem, viem a cítim, ako aj z toho, čo som za ostatné desaťročia videl, čítal, počul, spoznal, zakúsil a zažil, mám takýto názor :

V prvom rade, toto neskončí. Nekončí a neskončí. Zostane to už natrvalo. Samozrejme, že táto kokrétna epidémia (COVID-19) raz skončí, teda aspoň v jej súčasných rozmeroch a podobách, s jej konkrétnymi prejavmi, obeťami, celospoločenskou paralýzou a tragédiami. Ale vedomie toho, že sa niečo také mohlo stať a aj reálne stalo, a že sa teda také niečo môže stať – a teda raz aj stane – ZNOVA, toto masové celosvetové PRECITNUTIE, to už tu bude a zostane natrvalo.

Svet, život všetkých ľudí a spoločnosti a jej fungovanie v podobe, ako to bežalo desiatky až stovky rokov doteraz, sa nenávratne končí. Niektoré fundamentálne koncepty fungovania a organizovania lokálnej i globálnej ekonomiky, obchodu, dopravy, deľby práce, vzdelávania, zdravotníctva a kultúry sa dramaticky zmenia, mnohé z nich sa už v priebehu týchto týždňov zmenili.
Ukázalo sa predovšetkým, že spoločnosť i ľudia musia a môžu fungovať aj bez toho, aby bolo nevyhnutne potrebné ich masové zhromažďovanie na jednom mieste, v jednom priestore, v kanceláriach, obchodných centrách, na štadiónoch, vo výrobných i koncertných halách, v chrámoch, v hotelových komplexoch, turistických centrách, výletných lodiach, školských a vzdelávacích zariadeniach. Ľudia môžu fungovať bez toho, aby museli hromadne, masovo a (takmer) denne cestovať a prepravovať na menšie či väčšie vzdialenosti.
Konkrétne a trvalé dopady budú teda – podľa mňa – najmä nasledovné (napríklad):

1. výrazné zásadné zníženie OSOBNEJ dopravy všetkého druhu – automobilovej, železničnej, leteckej a lodnej
2. výrazné zníženie výroby OSOBNÝCH automobilov, lietadiel, vagónov – v spojitosti s bodom 1
3. výrazné zníženie produkcie komodít a služieb súvisiacich s osobnou dopravou – benzín, nafta, autoservisy, taxislužby, …
4. drastický pokles turizmu – cestovného ruchu, hoteliérstva a ďalších s tým súvisiacich služieb
5. drastický pokles využitia a potreby veľkých kancelárskych a obchodných priestorov (business a shoping centier)
6. výrazný až dramatický nárast potreby a používania komunikačnej infraštruktúry a jej podpory a služieb spojených s jej prevádzkou a bezpečnosťou – mobilné siete (4G, 5G), internet, káblové a optické siete, satelitné siete
7. výrazný nárast on-line služieb všetkého druhu
8. nárast vývoja, výroby a služieb v oblasti IT (hardware, software)
9. nárast lokálneho (aj domáceho) poľnohospodárstva a produkcie potravín
10. nárast výroby zdravotníckych a medicínskych prostriedkov, prístrojov a zariadení vrátane podpory a služieb pre tieto produkty
11. výrazný nárast výroby a vývoja vo farmaceutických a biotechnologických odvetviach
12. výrazný nárast zdravotníctva a služieb v tejto sfére – vrátane investícií do vzdelávania
13. nárast investícií a ľudských zdrojov v oblasti vedy a výskumu v molekulárno-biologických, biochemických a medicínskych odvetviach
14. mierny ale znateľný pokles v oblasti výroby energií a ich nosičov – najmä elekriny, uhia, plynu a ropy – s dôrazom (nárastom nákladov/investícii) na spoľahlivosť a bezpečnosť jej dodávok a distribúcie
15. nárast služieb a výroby potrieb pre špecifické lokálne sociálne služby – seniori, zdravotne handikepovaní
16. mierny nárast nákladných dopravných služieb (donáška, dovoz, distribúcia) – najmä v súvislosti s bodom 7.
17. výrazný nárast v oblasti výskumu, vývoja, výroby a nasadzovania automatov a robotov, ako aj pdpory a služieb pre takéto odvetvia

18. návrat ku konceptu lokálnej, štátnej či národnej sebestačnosti v kritických oblastiach – potraviny, energie, zdravotníctvo, hygiena, lieky, komunikácie, bezpečnosť.

Z tohto vyplýva, že pokiaľ ide o zamestnanosť, pracovné sily a investície, potom
1. drasticky klesne zamestnanosť v automobilovom priemysle a súvisiacich odvetviach
2. drasticky klesne zamestnanosť v oblasti cestovného ruchu a s nim súvisiacich službách
3. solídne stúpne zamestnanosť (pracovné príležitosti) v oblasti IT a komunikácií najmä v oblasti výroby a rozširovania infraštruktúry
4. solídne pribudnú pracovné príležitosti v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb
5. stúpne zamestnanosť a investície v oblasti bezpečnosti – polícia, armáda, hasiči, záchranné zložky, bezpečnostní pracovníci v IT, telekome, energetike
6. významne stúpne zamestnanosť (investície) v oblasti výroby zdravotníckych materiálov, ochranných prostriedkov, liekov, pomôcok
7. značne klesne výstavba a ceny nehnuteľností, najmä kancelárskych a prevádzkových priestorov
8. výrazne stúpne zamestnanosť v on-line ekonomike, v on-line dodávkach a službách
9. stúpne zamestnanosť a investície v oblasti lokálneho / domáceho poľnohospodárstva a výroby a dodávky potravín.

Ale netreba sa toho desiť. Takýchto drastických a prudkých zmien v ekonomike ľudstvo už zažilo mnoho – a prežilo.

Keď pred sto rokmi začal v Anglicku prudký nástup automobilizmu, tak na otázku, či na tejto dramatickej zmene v spoločnosti a ekonomike vidí niečo pozitívne, jeden anglický lord lakonicky konštatoval
Áno, samozrejme. S potešením zaznamenávam, že prudko poklesol počet zlodejov koní.

OČKOVANCI A PREKONANCI

20.11.2021

Je to jasné. Treba nám rozšíriť slovnú zásobu. Slovník slovenského jazyka. Počas pandémie Covidu sa v tzv. úradnej reči dnes už veľmi často objavuje slovné spojenie označujúce človeka, ktorý je zaočkovaný (proti COVIDu) a potom ďalšiu veľkú skupinu jedincov, ktorí chorobu (COVID) prekonali. Viacslovné formulácie označujúce takýchto jednotlivcov sú dosť [...]

Matovič – inficovaný, zmyslov zbavený

17.04.2021

Znova som raz zhrešil. Porušil som svoju vlastnú prísahu. A zasa som raz sledoval tlačovú besedu nášho spasiteľa. Deväťbolestného Jegora Pomätenoviča ONaNO-a, patróna Slovenska. Nechcem teraz rozoberať obsah a formu jeho vyhlásení ani to, prečo zasa tak vystrájal. Mňa zaujal najmä jeho aktuálny zdravotný stav. Chudáčik. Mal oči plné sĺz a ústa plné nenávisti a [...]

Odpúšťam vám. Ale draho to zaplatíte.

28.03.2021

„Odpúšťam vám. Ale draho to zaplatíte!“ Povedal svojho času Vasiľ Biľak – blahej pamäti. Bolo to po tzv. normalizácii, krátko po tom, ako zdravé jadro komunistickej strany porazilo oportunistov a revizionistov. „Odpúšťame vám, súdruhovia. Odpúšťame, ale nezabúdame.“ A ešte dávno – takmer 300 rokov – pred Vasiľom tieto slová [...]

pakistan nehoda oheň autobus

Po nehode autobusu na juhozápade Pakistanu je na mieste najmenej 40 mŕtvych

29.01.2023 08:38

Vozidlo explodovalo po páde z mosta.

leopard 2

Nemecká zbrojovka: Sme schopní vyrobiť viac tankovej munície, než svet potrebuje

29.01.2023 07:46

Nemecká zbrojovka Rheinmetall je pripravená výrazne zvýšiť výrobu tankovej a delostreleckej munície, aby uspokojila silný dopyt Ukrajiny i západných krajín.

Petr Pavel, Česko, voľby

New York Times: České voľby boli testom populizmu. Denník upozorňuje aj na Fica

29.01.2023 07:00

Súboj o post českého prezidenta bol podľa amerického denníka New York Times prvým v rámci série dôležitých volieb v strednej a východnej Európe.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Kyjev rokuje o raketách dlhého doletu. Cieľom je aj Krym

29.01.2023 06:03, aktualizované: 07:59

Ukrajina rokuje o dodávkach rakiet dlhého doletu, aby mohla ničiť ciele hlboko za frontovou líniou, napríklad sklady munície.

johanpp

Všetci nemôžu byť filozofmi, ale každý by mal vo vlastnom záujme aspoň desať minút denne rozmýšľať.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 60
Celková čítanosť: 401130x
Priemerná čítanosť článkov: 6686x

Autor blogu

Kategórie