V týchto dňoch si prakticky každý príčetný človek u nás a asi aj na celom svete kladie nástojčívé priamočiare otázky.
Čo bude? Ako bude, keď toto skončí?
Mnohí sa tieto otázky pýtajú aj ďalších ľudí navôkol, o ktorých si myslia, že by to mohli či mali vedieť, že je to v ich zodpovednosti, je to ich povinnosť to vedieť, majú na to schopnosti. Že to skrátka musia vedieť.
Tak teda, ako bude, keď toto skončí?
Z toho, čo vidím, čítam, počujem, viem a cítim, ako aj z toho, čo som za ostatné desaťročia videl, čítal, počul, spoznal, zakúsil a zažil, mám takýto názor :
V prvom rade, toto neskončí. Nekončí a neskončí. Zostane to už natrvalo. Samozrejme, že táto kokrétna epidémia (COVID-19) raz skončí, teda aspoň v jej súčasných rozmeroch a podobách, s jej konkrétnymi prejavmi, obeťami, celospoločenskou paralýzou a tragédiami. Ale vedomie toho, že sa niečo také mohlo stať a aj reálne stalo, a že sa teda také niečo môže stať – a teda raz aj stane – ZNOVA, toto masové celosvetové PRECITNUTIE, to už tu bude a zostane natrvalo.
Svet, život všetkých ľudí a spoločnosti a jej fungovanie v podobe, ako to bežalo desiatky až stovky rokov doteraz, sa nenávratne končí. Niektoré fundamentálne koncepty fungovania a organizovania lokálnej i globálnej ekonomiky, obchodu, dopravy, deľby práce, vzdelávania, zdravotníctva a kultúry sa dramaticky zmenia, mnohé z nich sa už v priebehu týchto týždňov zmenili.
Ukázalo sa predovšetkým, že spoločnosť i ľudia musia a môžu fungovať aj bez toho, aby bolo nevyhnutne potrebné ich masové zhromažďovanie na jednom mieste, v jednom priestore, v kanceláriach, obchodných centrách, na štadiónoch, vo výrobných i koncertných halách, v chrámoch, v hotelových komplexoch, turistických centrách, výletných lodiach, školských a vzdelávacích zariadeniach. Ľudia môžu fungovať bez toho, aby museli hromadne, masovo a (takmer) denne cestovať a prepravovať na menšie či väčšie vzdialenosti.
Konkrétne a trvalé dopady budú teda – podľa mňa – najmä nasledovné (napríklad):
1. výrazné zásadné zníženie OSOBNEJ dopravy všetkého druhu – automobilovej, železničnej, leteckej a lodnej
2. výrazné zníženie výroby OSOBNÝCH automobilov, lietadiel, vagónov – v spojitosti s bodom 1
3. výrazné zníženie produkcie komodít a služieb súvisiacich s osobnou dopravou – benzín, nafta, autoservisy, taxislužby, …
4. drastický pokles turizmu – cestovného ruchu, hoteliérstva a ďalších s tým súvisiacich služieb
5. drastický pokles využitia a potreby veľkých kancelárskych a obchodných priestorov (business a shoping centier)
6. výrazný až dramatický nárast potreby a používania komunikačnej infraštruktúry a jej podpory a služieb spojených s jej prevádzkou a bezpečnosťou – mobilné siete (4G, 5G), internet, káblové a optické siete, satelitné siete
7. výrazný nárast on-line služieb všetkého druhu
8. nárast vývoja, výroby a služieb v oblasti IT (hardware, software)
9. nárast lokálneho (aj domáceho) poľnohospodárstva a produkcie potravín
10. nárast výroby zdravotníckych a medicínskych prostriedkov, prístrojov a zariadení vrátane podpory a služieb pre tieto produkty
11. výrazný nárast výroby a vývoja vo farmaceutických a biotechnologických odvetviach
12. výrazný nárast zdravotníctva a služieb v tejto sfére – vrátane investícií do vzdelávania
13. nárast investícií a ľudských zdrojov v oblasti vedy a výskumu v molekulárno-biologických, biochemických a medicínskych odvetviach
14. mierny ale znateľný pokles v oblasti výroby energií a ich nosičov – najmä elekriny, uhia, plynu a ropy – s dôrazom (nárastom nákladov/investícii) na spoľahlivosť a bezpečnosť jej dodávok a distribúcie
15. nárast služieb a výroby potrieb pre špecifické lokálne sociálne služby – seniori, zdravotne handikepovaní
16. mierny nárast nákladných dopravných služieb (donáška, dovoz, distribúcia) – najmä v súvislosti s bodom 7.
17. výrazný nárast v oblasti výskumu, vývoja, výroby a nasadzovania automatov a robotov, ako aj pdpory a služieb pre takéto odvetvia
18. návrat ku konceptu lokálnej, štátnej či národnej sebestačnosti v kritických oblastiach – potraviny, energie, zdravotníctvo, hygiena, lieky, komunikácie, bezpečnosť.
Z tohto vyplýva, že pokiaľ ide o zamestnanosť, pracovné sily a investície, potom
1. drasticky klesne zamestnanosť v automobilovom priemysle a súvisiacich odvetviach
2. drasticky klesne zamestnanosť v oblasti cestovného ruchu a s nim súvisiacich službách
3. solídne stúpne zamestnanosť (pracovné príležitosti) v oblasti IT a komunikácií najmä v oblasti výroby a rozširovania infraštruktúry
4. solídne pribudnú pracovné príležitosti v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb
5. stúpne zamestnanosť a investície v oblasti bezpečnosti – polícia, armáda, hasiči, záchranné zložky, bezpečnostní pracovníci v IT, telekome, energetike
6. významne stúpne zamestnanosť (investície) v oblasti výroby zdravotníckych materiálov, ochranných prostriedkov, liekov, pomôcok
7. značne klesne výstavba a ceny nehnuteľností, najmä kancelárskych a prevádzkových priestorov
8. výrazne stúpne zamestnanosť v on-line ekonomike, v on-line dodávkach a službách
9. stúpne zamestnanosť a investície v oblasti lokálneho / domáceho poľnohospodárstva a výroby a dodávky potravín.
Ale netreba sa toho desiť. Takýchto drastických a prudkých zmien v ekonomike ľudstvo už zažilo mnoho – a prežilo.
Keď pred sto rokmi začal v Anglicku prudký nástup automobilizmu, tak na otázku, či na tejto dramatickej zmene v spoločnosti a ekonomike vidí niečo pozitívne, jeden anglický lord lakonicky konštatoval
Áno, samozrejme. S potešením zaznamenávam, že prudko poklesol počet zlodejov koní.
to nie su ulohy, ale nasledky resp. vysledky. ...
...pochybujem,či sa niečo podstatné zmení...to,čo... ...
Celá debata | RSS tejto debaty